Ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres karakterer i grundskolen og gymnasiet

En ny rapport udarbejdet af Morten Uhrskov Jensen dokumenterer de ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres præstationer i gymnasiet. Disse tal, der ikke tidligere har været offentliggjort, viser:

  • Elever med dansk oprindelse klarer sig markant bedre end ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
  • I grundskolen sker der en vis forbedring af karakterniveauet fra indvandrere til efterkommere, men på gymnasiet er der stort set ingen positiv udvikling

En særkørsel fra Danmarks Statistik viser, at ikke-vestlige i snit klarer sig langt ringere end danskere i gymnasiet. Dette gælder også for efterkommerne, født og opvokset i Danmark.

Ikke-vestlige indvandrere, 1. generation, ligger i årene 2010 til 2018 mellem 1,3 og 1,6 karakter efter danske studenter. Efterkommerne, 2. generation, klarer sig stort set ikke bedre. Efterkommerne ligger i alle de nævnte år efter danskerne med mellem 1,2 og 1,4 karakter i snit. En næsten lige så stor forskel som den mellem danskere og indvandrere.

Tal for beskæftigelsen viser tilsvarende store forskelle mellem danskere på den ene side og indvandrere og efterkommere med ikke-vestlig baggrund på den anden.

Rapporten konkluderer derfor: Hvis den ikke-vestlige befolkningsandel vokser, vil presset på de offentlige finanser og på den danske velfærdsstat stige tilsvarende.

Rapportens forfatter Morten Uhrskov kan kontaktes på mortenuhrskov@hotmail.com

Analysen er støttet og udgivet af Unitos og Paul Lyngbyes Fond.

Læs rapporten

grundskole indeksbesk indeks